چرايي استفاده از رايحـه؟

 

 

  حامد صفري

کارشناس ارشد مهندسي شيمي

 

 

در محيط کسب و کار رقابتي امروز ايجاد يک تجربه به ياد ماندني و خاطره‌انگيز، و ايجاد ارتباط عاطفي با مصرف‌کننده براي برنده شدن و داشتن وفاداري طولاني‌مدت ضروري است.

حس بويايي قوي‌ترين و احساسي‌ترين حس بين ساير حس‌ها است. با استفاده از رايحه، برندها مي‌توانند تا سطح عاطفي عميق‌تري با مشتريان خود برقرار کنند که منجر به تجربه خاطره‌انگيزتري خواهد شد.

رايحه مي‌تواند مشتريان جديد را جذب کند، فروش را افزايش دهد، و رنک ارزش را بالاتر برده و تشخيص نام تجاري (برند) را گسترش مي‌دهد و باعث رضايت از مشتري مي‌شود.

بازاريابي رايحه: (نوعي بازاريابي احساسي هدف‌گذاري شده با استفاده از حس بويايي)

بازاريابي رايحه‌اي چيزي بيش از پراکندن بوي خوش در فضا است. هنر به دست آوردن نام تجاري شرکت، پيغام‌هاي بازاريابي، هدف‌گيري مخاطبان و ايجاد رايحه‌اي است که اين ارزش‌ها را تقويت مي‌کند.

رايحه توانايي تاثيرگذاري روي افراد را دارد و باعث به خاطر آوردن سريع خاطرات مي‌شود.

هنگامي که رايحه با ساير نشانه‌هاي بازاريابي تلفيق شود باعث تقويت تجربه برند شده و رابطه طولاني تري با مشتري برقرار خواهد کرد.

 

   حس بويايي/ خاطره

ثابت شده که حس بويايي ما 75 درصد احساسات روزانه ما را متاثر مي‌کند.

رابطه نزديک بين غدد لنفاوي و سيستم ليمبيک (يک سيستم پيچيده در مغز که شامل اعصاب زيادي در نزديکي کورتکس مغز است) که کنترل‌کننده احساسات و خاطرات است، قدرت ماورايي حس بويايي را نشان مي‌دهد.

گيرنده‌هاي بويايي درون بيني مستقيما به مرکزي در مغز متصل هستند که مسئول خاطرات و احساسات هستند. به همين دليل است که بو مي‌تواند شما را به زمان و مکان خاصي ببرد که خاطره يا احساس خاصي داشته‌ايد.

انسان تقريبا مي‌تواند 10.000 هزار رايحه متفاوت را تشخيص دهد. و چيزي که حايز اهميت است ما مي‌توانيم با دقت 65 درصد پس از گذشت يک سال يک رايحه را به ياد آوريم اين درحالي است که پس از گذشت 3 ماه تنها 50 درصد تصاوير را به خاطر خواهيم آورد.

درنتيجه شما مشتريان خوشحال‌تري داريد که برند شما را به خاطر خواهند آورد. تحقيقات آکادميک و صنعتي نشان مي‌دهد که رايحه روي در نظر گرفته شدن يک نام تجاري توسط مشتري اثري عميق دارد.

خوشبو کردن درست محيط مي‌تواند باعث شود که مشتري زمان بيشتري در محل کسب و کار شما  بگذراند و همچنين راه موثري براي کشاندن مردم به سمت محل(فروشگاه، هتل و يا بنگاه تجاري) شما خواهد بود.

پخش درست و مناسب مي‌تواند به تقويت نام تجاري (برند) شما منجر شود. به‌علاوه باعث ايجاد محيطي مناسب براي مشتريان، کارکنان، مهمانان شده و باعث مي‌شود کسب و کار خود را از ديگران متفاوت کنيد. در نظر داشته باشيد هرچه مشتري زمان بيشتري در فروشگاه بماند پول بيشتري خرج خواهد کرد.

در مقالات بعدي در مورد چگونگي ايجاد هرم‌هاي بويايي و رايحه‌هاي مناسب براي هتل‌ها سخن خواهيم گفت.