حــرفـه‌اي پذيرايـي کنيـد

 

استانداردهای پذیرائی از میهمانان در رستورانهای هتل

 

برقراري ارتباط مناسب و محترمانهاي که فضائي مثبت و آکنده از صميميت و احترام بين کارکنان رستوران و مشتريان ايجاد کند، از مهمترين عوامل تاثيرگذار در افزايش مقبوليت و رضايتمندي در ذهن مشتريان محسوب ميشود. براي دستيابي به اين هدف، پرسنل و پيشخدمتها بايد به خوبي آموزش ديده و توجيه شده باشند.

 

  احسان محمد حسيني

 

 

 

   فهرست کامل ارايه دهيد

براي اين منظور بايد فهرستي از غذاها؛ نوشيدني‌ها و ساير مواد غذائي ارائه شده از سوي رستوران در قالبي مناسب و داراي توضيحات لازم و کافي به همراه قيمت در اختيار مشتريان قرار داده شود. فهرست ارائه شده به ميهمانان براي انتخاب پيش غذا و غذاي اصلي بايد به اندازه‌اي کامل باشد که ميهمانان بتوانند با تکيه بر آن از محتويات غذا اطلاع پيدا کرده و انتخاب آساني پيش رو داشته باشند. بهتر است اين فهرست بر اساس مواد اصلي تشکيل‌دهنده غذاها مرتب و دسته‌بندي شده باشد.

 

   در مورد فهرست غذاها اطلاعات جامع داشته باشيد

بهتر است به تعداد افراد حاضر در يک ميز، منو يا فهرست غذائي توزيع شده و يک پيشخدمت تا زمان انتخاب غذا در کنار افراد حاضر در ميز باقي بماند. فرد مورد نظر بايد در مورد فهرست غذاها، نوشيدني‌ها، دسرها و ترکيبات و طعم آنها اطلاعات کافي داشته و در صورت لزوم به ميهمانان کمک کند. پرسنل رستوران بايد به گونه‌اي توجيه شده باشند که در مواقع لزوم به ميهمانان پيشنهاد کمک کنند چرا که اگر اين عمل به صورت غير حرفه‌اي انجام شود امکان ايجاد تاثير معکوس و القاي حس ناخوشايند در ميهمانان وجود دارد.

براي نمونه در هنگام انتخاب دسر، ارائه‌دهندگان خدمات مي‌توانند با سئوالاتي مانند موارد زير به ميهمانان کمک کنند:

¾ آيا تمايل داريد بخش دسرها را ملاحظه کنيد؟ تنوع و کيفيت دسرهاي ما عالي است.

¾ اگر اجازه بدهيد يکي از دسرهاي ويژه رستوران را به شما معرفي کنم.

¾ اين دسر به عنوان دسر ويژه سرآشپز ما معرفي شده و بسيار عالي است.

 

   مراقب تمام شدن نوشيدني ميهمان باشيد

در بسياري از رستوران‌ها يا کافي شاپ‌ها افراد براي نوشيدن چاي؛ قهوه يا ساير نوشيدني‌هاي موجود مراجعه مي‌کنند. در اين صورت يکي از وظايف خدمه، مراقبت از زمان تمام شدن نوشيدني‌هايي مانند چاي يا قهوه بوده و در اين هنگام خدمه بايد به ميهمانان پيشنهاد پر کردن فنجان يا نوشيدني ديگري را ارائه دهند.

   تمام سلايق را در نظر بگيريد

براي ارائه خدمات مناسب و کامل در اين زمينه لازم است انواع مختلف افزودني‌هاي مورد توجه مشتريان براي آنها فراهم شود. در نظر داشتن سليقه‌هاي مختلف و تامين خواسته‌هاي متنوع مشتريان نيازمند شناسائي کامل جامعه مخاطب و مطالعه قبلي است. براي نمونه در کنار نوشيدني‌هاي گرم حتما انواع مختلف شير پر چرب، کم چرب يا فاقد چربي يا انواع شکرهاي سفيد، قهوه‌اي يا شيرين‌کننده‌هاي بدون کالري بايد فراهم شود و علاوه بر آن بهتر است طعم‌ها و گونه‌هاي مختلفي از يک گروه از نوشيدني، براي نمونه چاي، تدارک ديده شود. اين موضوع موجب القاي حس خوشايند و ارائه امکان طيف وسيعي از انتخاب به مشتريان مي‌شود. بهتر است موارد مانند شير، انواع شکر و ... پيش از ارائه نوشيدني در ميز مشتريان قرار داده شود.

خدمه بايد اطلاعات کاملي از انواع نوشيدني‌ها و نحوه تهيه آنها داشته و در موارد مقتضي در مورد آنها اطلاعات مورد نياز را به ميهمانان ارائه دهند. براي نمونه ممکن است در يک رستوران يا کافي شاپ انواع قهوه‌هاي بدون کافئين وجود داشته باشد که اين موضوع مي‌تواند در فهرست نوشيدني‌ها عنوان شده و از سوي پيشخدمت به ميهمانان اعلام شود.

 

   آخرين زمان ممکن جهت ارائه سفارش را مودبانه اعلام کنيد

معمولا نوشيدني‌هاي گرم در رستوران‌ها پس از صرف غذا سفارش داده مي‌شود و اين موضوع مي‌تواند موجب زياد شدن مدت اقامت مشتريان در رستوران‌ها شود. در برخي هتل‌ها و رستوران‌ها، ساعات مشخصي براي کار رستوران در نظر گرفته شده و براي مثال ممکن است پس از ساعت 17 خدمات ناهار ارائه نشده و براي مدتي رستوران بسته شده تا پرسنل براي آماده کردن شام آماده شوند. در اين موارد لازم است تا به صورتي کاملا مودبانه آخرين زمان ممکن جهت ارائه سفارش‌هاي جديد به مشتريان اعلام شده و بايد در نظر داشت که اين موضوع به گونه‌اي عنوان شود که مشتري احساس فشار براي خروج از رستوران و مورد پذيرائي قرار نداشتن، نکند. در اين موارد پيشخدمت‌ها مي‌توانند پيش از پايان زمان مورد نظر با اعلام جملاتي مانند : "ببخشيد قربان، آشپزخانه رستوران/ هتل در ساعت 11 شب تعطيل مي‌شود؛ اگر سفارش ديگري داريد لطفا بفرمائيد تا پيش از آن براي شما آماده کنيم." علاوه بر اطلاع‌رساني به ميهمانان درباره ساعت تعطيلي رستوران، قدرت انتخاب و حس احترام را القا کنند. حتما در نظر داشته باشيد که به هيچ عنوان نبايد به ميهماناني که در حال صرف غذاي خود هستند درباره تعطيلي رستوران و خروج از آن فشار وارد شود. بهتر است به گونه‌اي عمل کنيد که در ابتدا و در زماني مناسب و کافي پيش از تعطيلي رستوران آخرين سفارش‌ها گرفته شده و خبر تعطيل شدن آشپزخانه اعلام شود. به اين صورت مشتريان زمان کافي براي صرف غذاي خود خواهند داشت.

 

 

 منبع:  setupmyhotel