رمـوز موفقيـت وب‌سايت هتـل‌هـا

 

در بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک

تغييرات در مفاهيم و ماهيت گردشگري از گذشته تا کنون و تبديل گردشگري سازماندهي شده انبوه و غير منعطف به گردشگري مبتني بر توجه به نيازهاي فردي و اهميت خلاقيت در توليد، بازاريابي و فروش خدمات گردشگري و ماهيت اطلاعات محور آن شايد يکي از دلايل رشد استفاده از اينترنت در صنعت گردشگري در حال حاضر است. پيشرفتهاي اخير در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT)، چشماندازي جديد پيش روي ارتباطات انساني ايجاد نموده است. اين تکنولوژيها امکان تبادل سريع اطلاعات را در اشکال مختلفي چون متون، تصاوير و صدا بيش از پيش فراهم نموده که اين موضوع تاثيرات فراواني بر نحوه ارتباطات و تعامل ميان خردهفروشان، گردشگران و دولتهاي حاکم بر عرصه کسب و کار به  جاي نهاده است. اينترنت به عنوان مهمترين کانال توزيع در تجارت الکترونيک، صاحبان کسب و کار و فعالان صنعت گردشگري را مجبور به تغيير روشها و فرآيندها و بهرهبرداري از واقعيتهاي کسب و کار جديد نموده است. واقعيتهايي که سبب افزايش سرعت انتقال اطلاعات، کم کردن هزينههاي بازاريابي و بهبود فرآيند تصميمگيري گردشگران گرديده است.

 

امير کلالي

کارشناس گردشگري و تجارت الکترونيک

kalalitourism@gmail.com

امروزه هتل‌ها به عنوان يکي از مهمترين بخش‌هاي عملياتي در صنعت گردشگري بيش از گذشته نيازمند استفاده از اينترنت به منظور ارائه خدمات آني و در دسترس هستند. برابر گزارش‌هاي منتشر شده شوراي جهاني سفر و گردشگري بالغ بر 90 درصد گردشگران در جستجوي‌هاي خود از اينترنت به منظور کسب اطلاعات و رزرو هتل استفاده مي‌کنند. اهميت استفاده هتل‌ها از تکنيک‌هاي تجارت الکترونيک امروزه بيش از هر زمان ديگري احساس مي‌شود. وب‌سايت‌ها در حقيقت ويترين هتل و به‌عنوان بهترين نمايندگان فروش مي‌توانند با تنظيم سازو کار مناسب، جستجوگران اينترنتي را به خريداران خدمات هتلي تبديل نمايند. در همين راستا و به جهت موفقيت بيشتر وب‌سايت‌ها در بازاريابي و فروش پيشنهاداتي مطرح مي‌شود:

 

  استفاده از عکسهاي با کيفيت و بهروزرساني آنها

به طور معمول هيچ ميهماني بدون مشاهده عکس‌هاي هتل، اقدام به رزرو و خريد اتاق در هتل نمي‌کند. عکس‌هاي زيبا در کنار دوري از غير واقعي جلوه دادن تصاوير جزو مولفه‌هاي اساسي در انتخاب اتاق توسط ميهمانان بوده و مديران هتل‌ها مي‌بايست به جهت جلوگيري از پيدايش نارضايتي و شکايات احتمالي ميهمانان درآينده نسبت به انتشار واقعيت‌ها اقدام نموده و لازم است تا ضمن استفاده از عکاسان حرفه‌اي نسبت به به‌روزرساني و تغيير عکس‌ها اقدام کنند.

 

  اعتبارسازي در وبسايتها

اعتبارسازي يکي از رموز موفقيت در بازاريابي و فروش کالا و خدمات بوده و مديران هتل مي‌بايست با توجه ويژه به اين مولفه به آن به عنوان يکي از مهمترين ابزارها در جذب مخاطبان توجه ويژه کنند. اتصال وب‌سايت هتل‌ها به شبکه‌هاي اجتماعي، نمايش نظرات ميهمانان در صفحه اصلي و اتصال آنها به سايت‌هاي مشاور بين‌المللي همچون   ”Trip Advisor” نمونه‌هايي از روش‌هاي اعتبارسازي براي وب‌سايت هتل‌ها است.

 

  پيشبيني انجام عمليات Check In و   Check Out و حتي انتخاب اتاق در وبسايتها

هدف اصلي در تجارت الکترونيک، کاهش فرآيندهاي خريد است. به حداقل‌رساني فرآيند عمليات پذيرش و خروج ميهمانان و حتي امکان انتخاب اتاق در بستر سايت در کنار پرهيز از پرسش سئوالات اضافي، پيش‌بيني امکان تکميل خودکار اطلاعات (Auto Fill‌) که با ورود کد ملي يا کدپستي بخشي از اطلاعات به‌صورت خودکار مانند کشور يا شهر محل اقامت در فيلدهاي مربوطه پديدار شده و در نهايت اعمال سياست‌هاي سخاوتمندانه در عمليات خروج ميهمان و حسن نيت داشتن در قبول پاسخ‌ها و عدم پيگيري و جستجو براي رسيدن به واقعيت، از روش‌هاي پيشنهادي به منظور سهولت در فرآيند ورود و خروج ميهمان هستند.

 

  نمايش حد اعلاي خدمات به مشتري(Customer Service)

مزيت استفاده از تجارت الکترونيک در هتلداري، در دسترس بودن و پاسخگويي آني به سئوالات احتمالي ميهمانان است که از طريق پيش‌بيني سئوالات متداول و پاسخگويي بي‌واسطه و ارائه خدمات به مشتريان محقق مي‌شود. در اين راستا لازم است نسبت به استقرار سيستم تلفني پشتيبان 24 ساعته، ايميل‌هاي پشتيباني‌کننده و حتي قابليت مکالمه زنده (Online Chat) در وب‌سايت تمهيدات لازم پيش‌بيني شود.

 

  قابليت هدايت آسان و سريع در وبسايت

جستجوگران اگر اطلاعاتي را که به دنبالش هستند در وب‌سايت هتل شما نيابند قطعا اقدامي جهت رزرو اتاق نيز نخواهند کرد چراکه قابليت هدايت جزو مهمي از تجربه کاربر و تجربه کاربر نيز بخش مهمي از يک تجارت الکترونيک موفق است لذا براي تحقق اهداف ذکر شده مي‌بايست فهرست اطلاعات ساختار يافته و برچسب‌گذاري شده بوده و حتي در انتخاب ساختار URL  بايد از ساختار متناسب و آسان مانند: WWW.YOURHOTELNAME.COM استفاده شود.

  طراحي وبسايت سازگار با گوشيهاي هوشمند (Mobile Frinendly)

سهولت دسترسي گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌ها، استفاده از اين تجهيزات را در مقايسه با کامپيوترهاي شخصي (PC) روز به روز بيشتر کرده و در حقيقت بسياري از افراد به منظور جستجوها و انجام عمليات‌هاي مختلف الکترونيکي و بانکي از اين دستگاه‌ها به منظور ورود به سايت‌هاي مختلف استفاده مي‌کنند. لذا  ضروري است تا مديران هتل‌ها در طراحي سايت يا ارتقاي آن به اين امکان يعني سازگار بودن با گوشي‌هاي هوشمند توجه جدي بکنند.

 

  اعتمادسازي در انجام ايمن عملياتهاي مالي و استفاده از کارتهاي اعتباري

فضاي اينترنت همواره ممکن است مورد هجوم هکرها و کلاهبرداري اينترنتي قرار گيرد و يکي از مسائلي که هميشه مردم را تهديد مي‌کند، امنيت اطلاعات مالي در انجام خريدهاي اينترنتي است. به همين دليل لازم است مجوزهاي لازم فعاليت در فضاي مجازي همچون نماد اعتماد الکترونيکي و T-Namad از مراجع ذي‌صلاح اخذ شده و به‌صورت برجسته در وب‌سايت شما به نمايش گذاشته شود و لازم است کليه عمليات خريد اينترنتي از دروازه‌هاي پرداخت الکترونيکي و سيستم‌هاي تجارت الکترونيکي ايمن پيش‌بيني و صورت پذيرد تا درجه اعتماد سايت شما افزايش يافته و مشتريان با اطمينان خاطر بيشتري نسبت به انجام خريدهاي اينترنتي خود اقدام کنند.

 

  پيشبيني مکانيزم جمعآوري ايميل مشتريان در وبسايتها

کارشناسان بازاريابي معتقدند که پول هميشه در ليست‌هاست. ايميل‌ها همچنان به عنوان مهمترين ابزارها در مقايسه با ساير پلت‌فرم‌هاي بازاريابي بيشترين بازده را داشته و بازاريابي ايميل مي‌تواند درآمد بيشتري براي هتل ايجاد کند. ابزاري عالي که ضمن ايجاد تعامل در به‌روزرساني اطلاعات و ارتباط با مشتريان باعث وفاداري با آنها شود. بدين منظور مي‌توان از ميهمانان درخواست کرد تا ايميل خود را به‌منظور دريافت پيشنهادات ويژه و برنامه‌هاي تبليغاتي آينده در اختيار سايت‌ها قرار دهند.