کسب و کارهای بدون برنامه‌ریزی به بدنه نوپای گردشگری آسیب می‌زند

 

  فريده مکاري

محقق و کارشناس گردشگري

 

 

سياست‌هاي کلي دولت براي توسعه صنعت گردشگري و جذب هرچه بيشتر گردشگر با دولت قبلي کاملا متفاوت بوده و اين تغييرات کاملا قابل لمس هستند .

بي‌ترديد، گشايش فضاي سياسي و تاثيرات مثبت توافق هسته‌ايي و انعکاسي که در مطبوعات بين‌الملل داشت سبب کاسته شدن ميزان بي‌اعتمادي جهاني به ايران و افزايش حس امنيت در گردشگراني شد که قبلا آستانه تحمل ريسک کمي داشتند و از سفر به ايران هراسان بودند.

همچنين به مرور زمان و پس از برجام، ديگر رسانه‌هاي بين‌المللي غير سياسي نيز به انعکاس اخبار مثبت در رابطه با جاذبه‌هاي ديدني ايران پرداختند. چندين مرتبه ايران به عنوان يکي از مقاصد برتر و رو به رشد گردشگري معرفي شد.

و در نهايت  از ديگر اهرم‌هاي رشد و پيشرفت گردشگري در ايران مي‌توان به فراگير شدن شبکه‌هاي اجتماعي مختلف در سال‌هاي اخير، توليد محتوا بيش از هر زمان ديگري و به اشتراک‌گذاري جاذبه‌هاي طبيعي- فرهنگي ايران توسط هموطنان و گردشگران خارجي در قالب عکس، فيلم، گزارش، سفرنامه و...، ارتباط گرفتن با توريسم بلاگرهاي خارجي، برگزاري همايش‌هاي بين‌المللي و تلاش براي اصلاح و تقويت تصوير برند ايران، استفاده از روش‌هاي نوين بازاريابي و امثالهم اشاره کرد‌.

در اين ميان نبايد از اين نکته غافل باشيم که تب فراگير شدن کسب و کارهاي گردشگري و رونق اين صنعت بدون برنامه‌ريزي دو ضرر عمده و اخلال‌برانگيز به بدنه نوپاي آن وارد خواهد کرد. اول اينکه؛ تصويب و اجراي طرح‌هاي فله‌ايي و بدون آينده‌نگري توسط سازمان‌هاي دولتي که تنها مايل هستند کلنگ افتتاحيه و ثبت هر چه بيشتر تاسيسات و طرح‌هاي گردشگري را به نام خود رقم بزنند.

دوم؛ درگير شدن بخش خصوصي غير مطلع، با سوداي کسب سود فراوان از بازار نو پا و رو به رشد گردشگري که در اين صورت بدون بهره‌مندي از مشاوره و نظارت صحيح سبب افت کيفيت و کميت خدمات در بسياري موارد خواهد شد و اصلاح اين رويه در آينده بسيار وقت‌گير و هزينه‌بر خواهد بود.

«خشت اول چون نهد معمار کج                      تا ثريا ميرود ديوار کج»