حضور برندهای جهانی هتلداری در کشور

 

در زمان دولت يازدهم، به خاطر فضاي حاکم بر کشور پس از برجام، فرصتي فراهم شد تا بتوانيم با يک سري از برندهاي مطرح هتلداري دنيا به‌ويژه برندهاي اروپايي و آسيايي وارد مذاکره و قرارداد شويم.

عباس شيريان، نايب رئيس شوراي سياستگذاري تاسيسات گردشگري سبز و مدير مراكز تفريحي هلدينگ پارسيان در گفتگو با "هتل" ضمن بيان مطلب فوق در توضيح بيشتر در اين خصوص اظهار داشت: حدود 20 سال است که در اين صنعت مشغول به فعاليت هستم، در اين مدت بارها براي برندهاي مختلف هتلداري دنيا ايميل‌ ارسال مي‌کرديم و مذاکرات مختلفي داشتيم و آنها صراحتا هر بار اعلام مي‌کردند که در حال حاضر هيچ گونه علاقه‌اي به همکاري و سرمايه‌گذاري در ايران ندارند. اما بعد از برجام به‌ويژه در دو سال اخير نگاه کشورهاي اروپايي به ايران تقريبا مثبت شده و بازديد و مذاکره با اين شرکت‌ها به خصوص در سطح هتل‌هاي 5 ستاره بسيار چشمگير بوده است. از مصداق‌هاي واقعي آن هم مي‌توان به شرکت‌هاي موون پيک(Mövenpick)، مليا(Melia) و روتانا (Rotana) اشاره کرد، که در حال حاضر در کشور در حال مذاکره هستند و با شرکت‌هاي خصوصي ايراني قرارداد امضا کرده‌اند. اين شرکت‌هاي خارجي به ايران اعتماد کرده و قوانين آن را پذيرفته‌اند و اين حس را دارند که دولت ضمانت‌هاي لازم را به آنها مي‌دهد تا بتوانند سرمايه‌گذاري مطمئن و مثبتي داشته باشند.

 

دولت يازدهم آمارهاي گردشگري را متحول کرد

شيريان در ادامه صحبت‌هاي خود گردشگري را از سياست به دور دانست و با بيان اينکه با نگاهي به آمارهاي گردشگري به راحتي متوجه مي‌شويم که دولت يازدهم آمارهاي گردشگري را متحول کرده است، افزود: من تعريف و تعارف نمي‌کنم چون از نظر من گردشگري نياز به نگاهي کاملا کارشناسي دارد و بايد از سياسي‌گري به دور باشد. پس با نگاهي کارشناسانه مي‌گويم که در اين دوره ميدان بسيار خوبي باز و اعتماد خوبي ايجاد شد.

 

استانداردهاي کيفي بينالمللي، مطالبات ما از دولت آينده

مدير مراكز تفريحي هلدينگ پارسيان در خصوص مطالبات فعالان حوزه صنعت هتلداري کشور از دولت آينده گفت: انتظار است دولت جديد، گردشگري را به عنوان يک صنعت ببيند. صنعتي که بسياري از بخش‌هاي آن زودبازده است. همانطور که شاهد بوديم ظرف مدت کوتاهي 2.5 ميليون گردشگر ورودي به شش ميليون مي‌رسد.

وي با ذکر اينکه در حال حاضر در ايران، هتلداري به صورت يک صنعت و فرآيندمحور نيست که خروجي‌ قابل اندازه‌گيري داشته باشد، افزود: بيشترين مطالبه از دولت دوازدهم توجه جدي به اين صنعت و استفاده از استانداردهاي بين‌المللي در هتلداري کشور است. فقدان استانداردهاي خارجي هتلداري در کشور محسوس است. شيريان با تاکيد بر اين نکته که استاندارد البته به مفهوم کيفيت، خاطرنشان کرد: ما در ايران نقص بزرگ استانداردهاي کيفي را داريم. مطمئنا اکثر هتل‌هايي که در کشور ساخته مي‌شوند، با سختگيري‌هاي سازمان ميراث فرهنگي، در زمينه تجهيزات، تاسيسات، زيربنا و متراژ، استاندارد و طبق چارچوب‌ها هستند، اما از نظر استاندارد کيفي مي‌توان گفت هتل استانداردي در ايران نداريم.

شيريان با بيان اينکه وجود استانداردهاي بين‌المللي براي گردشگران ورودي به کشور امنيت خاطر به همراه خواهد داشت، افزود: وقتي گردشگران خارجي با برندهاي معروف هتلداري مواجه مي‌شوند که در ايران سرمايه‌گذاري کرده‌اند، قطعا احساس امنيت خاطر بيشتري نسبت به کشورمان خواهند داشت، چرا که آنها با اين مفاهيم بيشتر آشنا هستند. کشورهايي که صاحب‌نام هستند، در صنعت گردشگري و هتلداري داراي چارچوب و استانداردهايي هستند. آنها با اين استانداردها نيز ما را ارزيابي مي‌کنند و اين ارزيابي براي اين صنعت هتلدري کشور بسيار مهم است. ضمن اينکه برندهاي هتلداري با ارائه امکانات و خدمات خود، که به طبع هتل‌هاي ديگر ما نيز بايد به پاي آنها برسند، باعث ايجاد دانش و سيستم يادگيرنده و فزاينده براي صنعت هتلداري کشور مي‌شوند.

 

دولت دوازدهم همين رويکرد را ادامه دهد

شيريان ضمن اظهار اميدواري که دولت دوازدهم نيز با همين نگاه پيش رود، افزود: اگر همين روند دولت يازدهم، در دولت جديد نيز ادامه پيدا کند، قطعا در چهار سال آينده شاهد برندهاي معتبر گردشگري و هتلداري بيشتري در کشورمان خواهيم بود. ورود اين برندها به ما حق انتخاب مي‌دهد.

وي همچنين ارائه خدماتي مانند کارت‌هاي اعتباري براي گردشگران را نيز بسيار حائز اهميت دانست و گفت: گردشگران خارجي با همراه داشتن پول نقد بسيار مشکل دارند. اميدوارم در دولت جديد با روند تسهيل مراودات بانکي، به اين مسئله نيز پرداخته شود و ما در چهار سال آينده شاهد وجود يک سيستم مکانيزه اينترنتي در صنعت هتلداري کشور باشيم. شيريان با بيان اينکه ما شايد جهاني فکر مي‌کنيم ولي گاهي اوقات جهان سومي عمل مي‌کنيم، تاکيد کرد: هوشمندسازي در صنعت گردشگري مهم است و باعث جهاني شدن ما مي‌شود. در صنعت گردشگري اعتقاد بر اين است که بايد براي مشتري نياز ساخت. برآوردن نيازهايي مانند حوله و ملحفه تميز در هتل‌ها ديگر جز نيازهاي ابتدايي هر مشتري است و باقي نيازهاي ناملموسي است که امروزه براي جلب مشتري به آنها پرداخته مي‌شود و اجازه مي‌دهد ما در اين صنعت رشد کنيم.