امروز جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ | ۲۴ نوامبر ۲۰۱۷
پاکیزگی، اولویت اصلی یک هتل

احسان اراضی 
مدرس و کارشناس مدیریت هتلداری 

 

پاکیزگی در هتل می تواند باعث ایجاد یک تاثیر اولیه خوب و خاطره ای ماندگار و بازگشت دوباره ی میهمان به هتل شود.

بر اساس نظر سنجی شرکت پروکتر اَند گَمبل ( P&G Professional ) در سال 2013، مدیران خانه داری در صنعت هتلداری خاطرنشان ساخته اند که مهمترین عامل در این کسب و کار حفظ رضایت مشتریان است ( 39% )

مشاهدات بصری میهمانان می تواند تاثیر بسزائی در تجربه آنان از اقامت در هتل داشته باشد، و پاکیزگی اتاق میهمان ، سرویس های بهداشتی ، منسوجات استفاده شده در اتاق  و فضاهای عمومی همگی نقش مهمی در رضایت میهمان ایفا می کنند. در واقع پاسخ دهندگان به این نظر سنجی اذعان نمودند نگرانی اول آن ها در هتل ها درباره نظافت و ضدعفونی  بودن یا نبودن وسایل اتاق بوده است ( شکایات یا نارضایتی در این خصوص 59% ) برای ایجاد حس راحتی و اطمینان در میهمان، محیط هتل باید پاکیزه باشد، همچنین نواحی مورد تردد بر درک میهمان و مشاهدات وی تاثیر مستقیم می گذارد.

سرویس بهداشتی :

میهمانان هتل انتظار دارند وارد مکانی پاکیزه و عاری از بوی بد شوند.

در نظر سنجی مذکور، سرویس حمام و توالت مهمترین فضا از نظر ترتیب در اولویت نظافت در ارزیابی ها قرار گرفته است (50 %) و سخت ترین محیط از لحاظ نظافت ( 48% )

از آنجا که سرویس های بهداشتی می تواند منبع بسیاری از آلودگی ها باشد، نظافت مداوم و صحیح آن بسیار ضرورت دارد. علاوه بر این در نظرسنجی صورت گرفته مشخص شده بهترین و موثرترین عامل برای نظافت، محصولاتی هستند که انحصارا برای زدودن نوعی خاص از آلودگی ساخته شده است (57%)
محصولات چند منظوره برای از بین بردن سطح گسترده ای از آلودگی و ضدعفونی فرموله شده اند بنابراین بهتر است تنها برای سطوح معمولی در سرویس ها استفاده شود .

لابی و ورودی اصلی :

اولین محیطی که میهمانان هنگام ورود به هتل با آن روبرو می شوند لابی و پذیرش هتل است  و به همین علت پاکیزگی و نظافت این محیط برای ایجاد یک تاثیر اولیه خوب برای میهمانان بسیار حائز اهمیت است.

لابی و ورودی اصلی در رتبه دومین مکان مهم برای ترتیب نظافت انتخاب شده است (16%)

در نظرسنجی صورت گرفته از مدیران هتل، نظافت این بخش های پر تردد شامل مرتب و منظم نگاه داشتن لابی ، طبقات واقع در لابی ، نظافت روزانه سطوح میز های لابی ( فرانت دسک و دیگر میزهای لابی) و مرتب نمودن مبلمان لابی می باشد.

اتاق میهمانان :

از لحظه ای که میهمان درب اتاقش را باز می کند، شروع به سنجش محل اقامت خود می کند، آن ها از مشاهدات نظری و بوی اتاق برداشت های خود را ثبت می کنند. یک اتاق پاکیزه عاری از هرگونه بو  می تواند استقبال خوبی برای آن ها باشد. پس از نظافت کامل اتاق، کار خود را با حذف یا خنثی کننده های بو به اتمام برسانید.

حوله و ملحفه :
زمانی که میهمان احساس کند حوله و ملحفه اتاق تعویض نشده یا به خوبی شسته نشده است غالبا به پذیرش هتل شکایت می کند و حتی امکان دارد درخواست تعویض اتاق کند. لاندری هتل باید سیستماتیک و برنامه ریزی شده باشد و از موادی استفاده نماید که هم باعث پاکیزگی و هم باعث حفظ طول عمر منسوجات هتل شود. همچنین برای شستشو بهتر است از موادی استفاده شود که تحت یک برند خاص و تضمین شده باشند و صرفا بخاطر کاهش در هزینه ها از مواد دست ساز استفاده نکنید که می تواند موجب کاهش طول عمر ملحفه، حوله و پوشاک هتل شود.
استفاده از مواد شوینده خوب در هتل می تواند به میهمان حس خوب خانه را القا و او را میهمان همیشگی هتل کند.

استخر و مجموعه ورزشی :
در مجموعه های ورزشی به ویژه استخر شاید اولین مسئله ای که در نظر میهمان تاثیرگذار باشد پاکیزگی و نظافت آن است. شاید افراد زیادی از باشگاه های خصوصی و شخصی استفاده می کنند بنابراین برای پاکیزگی مجموعه های ورزشی در هتل باید به گونه ای اقدام شود که میهمان حاضر به استفاده از محیطی به اصطلاح عمومی شود.


در نهایت باید خاطرنشان کرد پاکیزگی باید اولویت اصلی یک هتل باشد، ارائه یک محیط آراسته و تمیز می تواند تاثیری ویژه در ذهن میهمانان گذاشته و آن ها را به مشتریان وفادار و همیشگی در مجموعه تبدیل کند.
میهمانان وفادار هرساله به هتل شما باز می گردند و حتی هتل شما را به افراد دیگری هم معرفی می کنند و این تاثیرگذارترین نوع بازاریابی خواهد بود.