امروز جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ | ۲۴ نوامبر ۲۰۱۷
به بهانه انتصاب جدید مدیر عامل گروه هتل های پارسیان

محمدعلی امید

کارشناس مدیریت هتلداری

این پرسش اساسی مطرح می شود که با توجه به انتخاب مدیر عامل از افراد درون شرکت هتل های پارسیان آیا در ساختار شغلی پرسنل (مدیران میانی) در هتل ها تغییر صورت می گیرد؟ یا به مانند گذشته به تعدیل تعداد اندکی از مدیران ارشد بعضی از هتل ها ی این مجموعه اکتفا می شود؟

در دنیای پیچیده و در حال تغییر امروز مدیریت نقش حیاتی و اساسی را ایفا می نماید و به همین دلیل علوم مختلف به دنبال یافتن راه کاری برای تعیین بهترین مدیران و شاخص های آنها می باشند.  طول دوره مدیریت یک فرد در یک سازمان یا نهاد اجرایی باید بین 4سال تا 8 سال باشد. زیرا تداوم حضور وی بر این جایگاه می‌تواند او را از لحاظ عملکردی دچار فرسایش کرده و در نهایت عملکرد سازمان را تحت تاثیر قراردهد.

در کشورهای پیشرفته برای انتخاب پست‌های مدیریتی بالا، گاهی در روزنامه‌ها آگهی می‌زنند در همین کشورها، فرد پس از مدتی در پست مدیریت بر یک مجموعه و با توجه به کاهش راندمان بعد از چند سال به نفع آن مجموعه کنار می رود در صورتی که انتخاب مدیران در ایران همچنان در مدار شایسته‌سالاری قرار نگرفته و حتی برای پست‌های میانی هم رابطه حرف اول را زده و بر ضابطه حاکم است.

تغییر در سطوح بالای مدیریتی امری مثبت، قانونی تعریف شده و گامی رو به جلو محسوب می‌شود و ادامه این تغییرات در سطوح پایین تر(مدیران میانی) می‌تواند توسعه و پیشرفت را برای سازمان به همراه داشته باشد.  مدیران میانی از کارکنان مهم و تاثیرگذار هر سازمانی هستند و معمولا روند حرکتی صحیح آنها باعث موفقیت و بقای سازمان‌ها خواهد شد.

معمولاً بعد از انتصاب مدیر کل در هتل به دلایل نامعلوم تعدیل در مدیران میانی فراموش می شود شاید یکی از دلایل آن اجازه فعالیت ندادن مدیران میانی به افراد توانا، نیروهای جوان و تحصیل کرده این صنعت باشد که در بین آنان افراد با تجربه بسیارند و آمادگی پذیرفتن مسئولیت های بیشتری را با ایده های جدید و همگام با تکنولوزی روز دنیا را دارند و برای همکاری همگام نیروهای قدیمی تربیت شده اند.

با وجود فعالان بسیار در صنعت هتلداری، متاسفانه بی‌توجهی به شایسته‌سالاری در ایران موجب شده که سیل انبوه علاقه مندان این صنعت در کشورمان در جایگاه مناسب خود فعالیت نکنند.

به نظر مؤلف، دلیل دیگر می تواند عدم خود باوری در مدیر جدید هتل بعد از انتصاب باشد، مقام و جایگاه خود را موقت دانسته و زمان صرف این کار نمی کند!  عدم تعدیل مدیران میانی باعث شده که محل کار(هتل) برای آنان تبدیل به خانة امن شود.

حلقه مدیریتی هتل های پارسیان در یک دهه پیش تاکنون، تغییرات قابل توجهی نکرده و این تیم به اندازه کافی فرصت برای پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های خود داشته است. اکنون، اما شرایط به گونه‌ای است که انتظار تغییر در تمام سطوح مدیریتی درون هتل های این زنجیره از مدیر کل تا مدیران میانی لازم است که ادامه یابد و نقش تغییرات پررنگ تر شود.

ضرورت تغییر در مدیریت عامل گروه هتل های پارسیان بیش از این احساس می‌شد. به اعتقاد کارشناسان-دلسوزان و بسیاری از پیشکسوتان صنعت هتلداری، این صنعت نیاز به تغییرات جدی در تیم مدیریتی خود دارد تا با وزیدن نسیم تغییر در این صنعت، روح تازه‌ای در مدیریت خسته ، سنتی و در اکثر موارد نا کار آمد هتل های این مجموعه دمیده شود. 

مدیران هتل های پارسیان اکثراً از بین پرسنل واحد فرانت آفیست(پذیرش) انتخاب و بخش پذیرش هتل های پارسیان سکوی پرتاب برای رسیدن به پست مدیریت هتل تلقی می شود که این خود معضل بزرگی است چرا که پذیرشگرها اکثراً فارغ التحصیل رشته زبان خارجه هستند و اطلاعات هتلی بسیار ضعیفی دارند این افراد سیر تکاملی را با گذراندن دوره های تئوری مدیریت و دوره های تخصصی هتلداری ضمن خدمت طی می کنند تا به جایگاه مدیریت تکیه زنند غافل از اینکه مدیریت امریست ذاتی و به ندرت اکتساب در این شغل جواب دهد و نتیجه این پروسه با صرفه نظر از هزینه ها تنها داشتن یک مقام اداری برای این افراد محسوب می گردد.

مدیر یک هتل ضمن اینکه با اصول رهبری تیم و تئوری های مدیریت می بایستی آشنا و در کنار آن باید یک مدیر اجرایی توانمند نیز باشد این ویژگی را فقط در اشخاصی می توان جستجو کرد که تخصص، تجربه و مهارت(شایستگی) خود را از درون بخش های مختلف هتل کسب کرده و با تمام نکات مثبت و منفی فعالیت در آن آشنا هستند و با تمرکز در موارد یاد شده باعث پیشرفت و رشد شغلی خود بوده اند که متاسفانه در هتل های بنیادی این ناتوانی را با به وجود آوردن شغل مشاور مدیر هتل جبران می کنند. هتل ها به مدیرانی نیاز دارند که اطمینان، شجاعت و حس هدفمند بودن را به کارکنانشان القاء می کنند.  همه نمی توانند مدیر شوند، اما تعداد مدیرانی که داریم مهم است، هتل ها ی پارسیان نیازمند مدیرانی است که قادر باشند ضمن ارایه گزارشات واقع بینانه به کارکنان، از منزلت و جایگاه همکارانشان در این صنعت، اعم از مدیر واحد ها تا دربان لابی هتل، به خوبی دفاع کنند.

مزایا و معایب انتخاب مدیر عامل گروه هتل ها از میان اهالی پارسیان

در عین حال، تغییر در مدیریت شرکت هتل های پارسیان پس از 10 سال و انتخاب فردی از داخل شرکت هتل های پارسیان می‌تواند چه امتیازات و معایبی برای این مجموعه به همراه داشته باشد؟ 

نگاه مسئولان بنیاد مستضعفین اینگونه بوده که فردی از داخل مجموعه برای این مسئولیت انتخاب شود که این موضوع امتیازات و معایبی به همراه دارد.

تجربه نشان می دهد که انتخاب مدیر از نیروهای داخل سازمان و بومی بودن مدیر باعث افزایش کارآمدی مدیران شده است. به همین دلیل در انتخاب و انتصاب مدیران روی مهارت های مدیریتی و الگوهای رفتاری مدیر تأکید بیشتری شده و مدیران از سازمان مربوطه انتخاب می شوند و در انتصاب مدیران به بومی بودن آنان توجه می گردد.

اگرچه انتخاب فردی درون سازمانی برای پست مدیرعامل گروه هتل های پارسیان، این مزیت را دارد که فرد به نقاط قوت و ضعف مجموعه آگاه است اما در صورتی که پیوندهای دوستی فرد محکم‌تر از جسارت وی باشد، می‌تواند شرایط را بدتر کند.

فاکتور مهمی که می‌تواند در پیشرفت و موفقیت یک مدیر تاثیرگذار باشد، جسارت و قاطعیت در اجرای تصمیمات است، فاکتوری که نقش مهم‌تری نسبت به تحصیلات، ‌تجربه و... ایفا می‌کند.

با توجه به اینکه گروه هتل های پارسیان بزرگترین زنجیره هتلداری در کشور و دارای پراکندگی جغرافیایی بسیار زیادی است نیازمند مدیریت هوشیار ،کارکشته و متخصص است. از اینرو ضرورت داشته است که اداره این مجموعه بزرگ و کلیدی به دست فردی سپرده شود که بتواند در قدم اول جایگاه مدیریت از دست رفتة این مجموعه و نیز اعتماد سلب شدة عموم کارکنان را به هتل های این شرکت برگرداند.

هر دو بخش هتلداری و گردشگری برای جذب توریسم لازم و ملزوم یکدیگرند همچنین این دو بال پرنده نقش مهمی در جذب سرمایه های خارجی و ورود ارز به کشور را دارند که این موضوع برای دولت و حاکمیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ولی به نظر می‌رسد این روز‌ها در بخش گردشگری وضعیت بهتری حاکم است، آن هم به دلیل فرهنگ سازی در جامعه و انتصاب پی در پی مدیران و تشخیص مدیر شایسته بوده است، صنعت هتلداری در این بخش بر خلاف انتظارات نتوانست نمره قابل قبولی بگیرد.

 با توجه به سیاست هایی که توسط ابر قدرت ها برای منزوی کردن کشورمان اعمال می شود ، تورم اقتصادی حاکم در کشور، لازمه خروج از آن نیاز به جذب توریسم را ضروری کرده است.  با سپردن سکان هدایت این صنعت به افراد با تجربه و متخصص ، می‌توان پیش بینی کرد که مدیریت جدید به عنوان گزینه مناسب به حساب ‌آید. جوان بودن و انتخاب از درون شرکت هتل های پارسیان دو شاخصه مهم مدیر عامل جدید برشمرده می شود. 

جناب آقای محمدعلی ابوطالبی پله های مدیریتی در این مجموعه را یکی پس از دیگری طی کرده و با تجربه کافی توانسته خود را به کرسی در این مقام برساند.  با توجه به رزومه بسیار خوب آقای ابوطالبی در مدیریت هتل کوثر اصفهان(به دنبال برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری و تجلیل از منتخبین گردشگری استان اصفهان در سال ۱۳۹۶، هتل پارسیان کوثر اصفهان به عنوان هتل برتر استان انتخاب و مدیریت هتل جناب آقای "محمدعلی ابوطالبی" مورد تقدیر قرار گرفت) و مدیریت شرکت نوین دانشمند این انتصاب انجام شد که قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات درون هتل ها ،تشخیص خوب از بد را در این زمینه داشته باشد.

در همین راستا پیشنهاد می شود: 

مدیرعامل جدید شرکت هتل های پارسیان، شکاف (فوبیا)میان پرسنل جدید، جوان و تحصیل کرده را با پرسنل قدیمی و با تجربه که یکی از نقاط ضعف هتل های این مجموعه محسوب می‌شود را از میان بردارد.

با توجه به اینکه نیروهای رسمی و قدیمی این مجموعه در سن بازنشستگی هستند و تجربه آنها به نسل جدید منتقل نشده است این موضوع می‌تواند اثرات منفی را برای کارکرد هتل های این شرکت به همراه داشته باشد و بایستی راهکار اساسی برای حل این مشکل اندیشیده شود.

در مجموع می‌توان بخش با اهمیتی از موارد ذکر شده را برای اصلاح یا ایجاد تغییر در ساختار شغلی هتل ها( انتخاب کارکنان شایسته) جست‌وجو کرد.

یادمان باشد کمتر فرصت است که یک سازمان را از نو بسازیم.