امروز شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۷
به بهانه انتصاب جدید ریاست شرکت آموزش گردشگران بنیاد

آینده ای روشن در انتظار این دانشگاه

محمد علی امید- کارشناس مدیریت هتلداری

به بهانه انتصاب جدید ریاست شرکت آموزش گردشگران بنیاد(سرکار خانم الهام کزازی) این پرسش اساسی مطرح می شود که آیا با واگذاری مجدد ریاست دانشگاه هتلداری پارسیان به خانم ها، تحول در همه زمینه ها صورت می گیرد یا به مانند گذشته خواهد بود؟

اهمیت تغییر و تحول مثبت بر کسی پوشیده نیست چرا که نیاز آینده است . سازمان هاي موفق در جهان امروز سازمان هایی هستند که تغییر و تحول را در چهارچوب تشکیلاتی خود بگنجانند

برکسی پوشیده نیست که بنیان هر سازمان بر پایه برآورده سازي نیازها است و از آنجائیکه نیاز انسانها دائم در حال تغییر و یا میل به سمت نیاز جدید خواهد بود بنابراین لزوم تحول در سازمانها همواره دیده میشود و احساس نیاز به مدیریت بر روي این تحولات بیش از پیش خود را نشان میدهد.
مدیر یک مجموعه در مدت زمانی که در منصب بوده قطعاً تمام تلاش خود را برای رسیدن به بیشترین بازدهی در آن مجموعه انجام داده است و چنانچه این هدف میسر نشده است (تغییر مثبت از وضعیت معلوم به وضعیت مطلوب که با اهداف و چشم انداز تعریف شده ی آن سازمان هم جهت می باشد) بدون شک توانایی انجام تغییر در سازمان را نداشته و بایستی جایگاه خود را تغییر و تحویل دهد.
وقتی مدیر یک بخش یا سازمان عوض می‌شود، تقریبا همه کسانی که در آن قسمت مشغول به کار هستند دچار اضطراب می‌شوند.
آن‌ها در مورد آینده کاری، انتظارات و تصمیمات رئیس جدید مطمئن نیستند. اما داشتن یک طرز فکر صحیح در مواجهه با این تغییر مدیریتی مانند:
بر قراری ارتباط رودررو و استفاده از امکانات فضای مجازی مانند:( نرم افرار پیام کوتاه)، برقراری جلسات کاری منظم، اختصاص زمانی مشخص در طول هفته برای ملاقات با مراجعین و ارباب رجوع،برگزاری مهمانی خانوادگی برای تمام کارکنان و دعوت از خانواده آنها،استقبال از ایده های جدید و ...... می‌تواند موقعیت‌هایی تازه برای تفهیم رشد در سازمان فراهم کند و این مرحله‌ تغییر قدرت را آسان‌تر می کند.
و حال مقایسه ریاست خانم ها با آقایان در این دانشگاه
خانم ها در قدرت بخشیدن و تشویق کردن کارکنان و تیم ها بهتر از آقایان عمل می کنند.
رفتار خانم ها به نوعی است که صداقت بیشتری را در کار حکم فرما نموده و درعین حال بیشتر از مردان در ارتباط با کارکنان می باشند.
رهبران زن در واکنش نشان دادن به درخواست، کمک بهتر و سریع تری را انجام میدهند.
خانم ها معمولا دارای تحمل بیشتری از این دیدگاه می باشند که جامعه تشکیل شده از افراد متفاوت است و زنان قدرت بیشتری از مردان در پذیرش این تفاوت ها دارند.
خانم ها در تشخیص مشکلات بسیار سریع تر و صحیح تر از آقایان عمل می نمایند.
خانم ها در مشخص کردن انتظارات شغلی و تهیه بازخوردهای با ارزش و تشویق کننده بسیار بهتر از آقایان می باشند.
آقایان در مقایسه با خانم ها معمولا تصمیم گیرندگانی سریع می باشند. مدیران مرد معمولا در ساختن ارتباطات گذرا و تشکیل تیم های موقت در جهت نیل به اهداف کوتاه مدت موفق می باشند.
تغییر پست ریاست ، برای اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته هتلداری این دانشگاه می تواند یک فرصت باشد.
با توجه به اینکه شرکت آموزش گردشگران بنیاد جزء مجموعه شرکت هتل های پارسیان(بنیاد مستضعفین) است می تواند با نظارت دقیق و تأکید بر جذب دانشجویان برای اشتغال در هتل های این شرکت را نیز فراهم آورد.
متأسفانه عملکرد مدیران قبلی این دانشگاه به قدری کم رنگ بوده که مدیران محترم هتل های غیر بنیادی از دانشجویان این رشته نهایت سوء استفاده را کرده اند.
دانشجویان شاغل در هتل های شخصی نه تنها رضایت شغلی ندارد بلکه اکثر آنان بعد از مدتی به دلیل کم بودن دستمزد و نداشتن امنیت شغلی خواه خواسته یا نا خواسته از این صنعت خارج می شوند.
در همین راستا زنده نگه داشتن امید به اشتغال و امنیت شغلی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه امری است حیاتی.
یکی از معضلات جامعه ما که تقریباً در تمام سازمان ها قابل لمس بوده این است که مدیران محترم سازمانی فرصت های شغلی را به اقوام و بستگان خود محدود می کنند.
بدیهی است اگر اشتباهات و کم کاری های مدیران قبلی در این پست تکرار شود(حذف حقایق و اعمال سانسور در گزارشات و اسناد)شاهد آسیب های جدی و جبران ناپذیر به بخش عظیمی از شاغلین در این صنعت و فارغ التحصیلان از این دانشگاه خواهیم بود.
با تمام این کم‌لطفی‌ها اعتقاد دارم که آینده روشنی در انتظار این دانشگاه خواهد بود باید فرصت و اختیارات بیشتری به ریاست جدید داده شود تا با برنامه ریزی حساب شده و با افزایش اختیارات حوزه خود ایده ها و تجربیات خود را در راستای اهداف بلند مدت به سمتی حرکت دهد تا گام‌های مهم و موءثری در این حوزه (صنعت گردشگری و هتلداری)بردارد.