امروز یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۳ جولای ۲۰۱۷
ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی، انتقاد مشترک همه است

 درباره دهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته:

محسن قنبری - با توجه به فضای به شدت رقابتی حاکم بر مقاصد گردشگری در سطح جهان و همچنین فصلی بودن فعالیت‌های گردشگری، مدیران اینگونه مقاصد با چالش‌هایی مواجه شدند که آنان را ملزم می‌سازد به سمت استراتژی‌های متمایزسازی و تنوع بخشی به محصول حرکت کنند. رویدادها در حوزه گردشگری به عنوان ابزاری قدرتمند و راه‌حلی اثربخش برای افزایش مزیت رقابتی و مقابله با فصلی بودن مقاصد گردشگری، امروزه از نقشی حیاتی برخوردار شده‌اند. نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی از مهم‌ترین رویدادهای گردشگری در سطح دنیا می‌باشند که علاوه بر نقش حیاتی که به عنوان یک رویداد گردشگری ایفا می‌کنند، یکی از مهم‌ترین ابزارهاي توسعه صادرات به خصوص صادرات غیر نفتی و اقتصاد بدون نفت محسوب می‌شوند. همچنین شرکت‌ها از طریق نمایشگاه‌هاي بین‌المللی می‌توانند با خریداران بالقوه و مهم مذاکره نمایند و از نتایج بسیار مهم حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌هاي بین‌الملل، عقد قراردادهاي عمده و انجام سرمایه‌گذاري‌هاي مشترك است که به میزان قابل ملاحظه‌ایی به روابط بازرگانی بین‌الملل تأثیر مثبت می گذارد و باعث ایجاد رقابت و مبادله اطلاعات و دانش فنی می گردد. تردیدي نیست که هر یک از مؤسسات یا شرکت هایی که تصمیم می گیرند در یک نمایشگاه بین المللی مشارکت کنند یا کالاهاي خود را عرضه نمایند، انتظار دارند که حضور آن ها در نمایشگاه مؤثر و با موفقیت روبرو شود.

 

دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به عنوان مهمترین رویداد گردشگری کشور با هدف معرفی زمینه‌ها و ظرفیت‌های صنعت گردشگری ایران با حضور سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهادهای داخلی و خارجی فعال در حوزه گردشگری، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه برگزار شد.

در این نمایشگاه  ۳۸۱ شرکت داخلی و ۶۵ شرکت خارجی از ۲۱ کشور جهان، آخرین دستاوردهای حوزه گردشگری را در فضایی به وسعت ۴۰ هزار متر مربع به نمایش گذاشتند. رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پیش از شروع نمایشگاه بیان داشته که "نمایشگاه دهم از نظر کیفی و کمّی رشد داشته است". همچنین وی معتقد است در نمایشگاه دهم که با حضور ۲۱ کشور از کشورهای هدف گردشگری برگزار می‌شود، به برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی نزدیک شده‌ایم. نشریه هتل نظر تعدادی از متخصصین و فعالین این حوزه را درباره دهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته جویا شده و اینکه آیا نمایشگاه امسال پاسخ‌گوی نیاز آنها بوده است یا خیر؟

 

حسن تقی‌زاده انصاری

مدیرعامل هلدینگ گردشگری مارکوپولو:

با برگزارکنندگان حرفه‌ای این دست نمایشگاه‌ها همکاری کنیم

در سال گذشته "سفرهای مارکوپولو" در نمایشگاه حضور نداشت، اما می‌توان گفت در مجموع نمایشگاه خوبی امسال برگزار شد و در کل شاهد روند رو به رشدی هرساله در این زمینه هستیم. نیاز است حوزه بین‌المللی نمایشگاه تقویت شود و شاهد شرکت‌کنندگان خارجی بیشتر از قبل باشیم در کنار این موضوع می‌توان برای هرچه نزدیک‌تر کردن نمایشگاه به استانداردهای بین‌المللی با برگزارکنندگان حرفه‌ای این دست نمایشگاه‌ها همکاری کرد؛ به طور مثال بزرگترین نمایشگاه‌های گردشگری جهان مثل ITB آلمان این رویداد را در کشورهای دیگر نیز اجرا می‌کنند. در نهایت می‌توان گفت جا دارد نمایشگاه تخصصی‌تر برگزار شود و تمرکز بیشتری بر هتلداری و مبحث تور‌گردانی شود تا صنایع وابسته.

 

جعفر باپیری

استاد دانشگاه و محقق گردشگری:

براي شخص من نمايشگاه مفيد بود

تصور مي‌كنم هنوز در برگزار چنين رويدادهاي حرفه‌اي نشده‌ايم و صاحبان غرفه‌ها نيز عمدتا با رفتار حرفه‌اي آشنا نيستند كه اين نياز به آموزش را بيش از پيش نشان مي‌دهد. حرفه‌اي شدن جنبه‌هاي مختلف را در بر مي‌گيرد اعم از برنامه‌ريزي، هدف‌گذاري، طراحي غرفه، نحوه رفتار در جلسات و شيوه پاسخگويي به بازديدکنندگان، مستندسازي، پيگيري‌ها بعد از نمايشگاه و سنجش بازگشت سرمايه‌گذاري. به هر حال نمايشگاه نيز يكي از كانال‌ها و روش‌هاي بازاريابي است و بايد جايگاه آن در برنامه بازاريابي شركت‌ها تعريف شود.
البته شركت‌هايي بودند كه در سايه تجارب بين‌المللي و حضورهاي فراوان در نمايشگاه‌هاي داخلي با برنامه دقيق‌تر و رفتار حرفه‌اي‌تر حضور داشتند. براي شخص من نمايشگاه مفيد بود. از قبل اهدافي داشتم و فكر مي‌كنم به ٧٠ درصد از آنچه مي‌خواستم دست يافتم. با افرادي كه بايد، ديدار كردم و همچنين با تعدادي شركت نوپا و ايده جديد آشنا شدم كه هيجان‌انگيز بود.

 

محمدرضا رضوانی

استاد گردشگری دانشگاه تهران:

مشارکت جامعه علمی با نمایشگاه کم است

اطلاع‌رسانی و تبلیغات نمایشگاه ضعیف بود. حتی داخل خود نمایشگاه هم برای برنامه‌های جانبی و نشست‌های علمی برگزار شده، تبلیغ و اطلاع‌رسانی صحیح انجام نشده بود. برای چنین نشست‌هایی باید حداقل در ورودی سالن‌ها اطلاع‌رسانی درست انجام شود و افراد به سمت محل برگزاری هدایت شوند.

مشارکت جامعه علمی و متخصصین آکادمیک با نمایشگاه کم است و بیشتر حرفه‌ای‌ها جمع شده‌اند در حالیکه که جامعه آکادمیک گردشگری و فعالان این صنعت مکمل یکدیگر هستند. می‌شود افراد علمی هم کنار این مجموعه‌ها باشند.

 

همایون ذرقانی، مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه سفر:

نمایشگاه یا بازار مکاره؟

 

فلسفه برپایی نمایشگاه‌ و یا هر رویداد تجاری، فرهنگی و اقتصادی آن است تا ویترینی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های توسعه‌ای به نمایش گذاشته شود و در کنار آن امکان تعاملات دوجانبه اقتصادی، فرهنگی و گردشگری وجود داشته باشد.

در این میان نمایشگاه گردشگری و بازار سفر مکانی است برای خرید و فروش محصولات بازار سفر و در دنیا سابقه طولانی دارد. مهم‌ترین آن نمایشگاه ITB در برلین است که امسال پنجاه و یکمین دوره خود را پشت سر گذاشت و معتبرترین و قدیمی‌ترین رویداد مسافرت به شمار می‌رود که همه ساله در روزهای پایانی اسفندماه توراپراتورهای ایرانی نیز در آن مشارکت گسترده دارند و برای جذب گردشگر خارجی برنامه‌ریزی مناسبی خواهند داشت.

در کشورمان تجربه برپایی نمایشگاه بین‌المللی در زمینه بازار سفر عمر کوتاهی دارد و شاید بتوان گفت آن چه که در بهمن‌ماه هر سال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود به تدریج دارای تقویم سالانه است هرچند که عنوان ثابتی هنوز ندارد و پسوند و پیشوندهایی هر زمان بر اساس نیاز به آن افزوده می‌شود. به این ترتیب تا برند شدن نمایشگاه گردشگری تهران - دستکم تا زمانی که عنوان مشخصی داشته باشد - هنوز راه درازی در پیش داریم.

حال آن که برگزارکنندگان چنین نمایشگاهی در شکل اجرایی خود هنوز تکلیف آن را به درستی روشن نکرده‌اند. تقریبا در سال‌های گذشته با بازار مکاره‌ای روبرو بوده‌ایم که همه چیز در آن عرضه می‌شود. هم می‌توانید بشقاب و فر گاز هتل‌‌ها را تهیه کنید، هم در محوطه باز برایتان کباب سیخ کنند و هم اینکه در غرفه‌ها موسیقی‌های محلی بنوازند و در سالن‌هایی هم البته مراودات تجاری و گفت‌وگوها جریان دارد. چیدمان غیرتخصصی غرفه‌ها به کرات دیده می‌شود. به طوریکه شما وسط سالنی که تجهیزات هتلی می‌فروشد یک سالن اسپا می‌بینید و در سالنی دیگر که متعلق به ایرانگردی است، به قدری سرو صدا و آواز دهل زیاد است که امکان هرگونه مذاکره تجاری را سلب می‌کند و البته خود مشارکت‌کنندگان و غرفه‌داران نیز از این سروصداهای نمایشی به عذاب افتاده‌اند. باید بدانیم که بازارگرمی برای نمایشگاه اصول و چارچوبی دارد به طوری که نباید این اجتماعت به یک نمایش و سرگرمی‌های سطحی تنزل کند. اما مقایسه‌ای با همان نمایشگاه ITB داشته باشیم و خودمان قضاوت کنیم که تا هدف غایی این نمایشگاه چقدر فاصله داریم؟

ابتدا از سایت نمایشگاه آلمانی ITBشروع می‌کنیم. در یک مطالعه اجمالی با یک درگاه حرفه‌ای روبرو می‌شوید که می‌توانید با دانلود اپلیکیشین و آگاهی از کارگاه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی از تازه‌ترین برنامه‌ها در طی برگزاری یک نمایشگاه حرفه‌ای برخوردار باشید. تمامی فهرست مشارکت‌کنندگان در هر دوره نمایشگاه با آدرس دقیق امکان جستجو مهیا است. شما می‌توانید از طریق همن سايت با چهره‌هاي مهمی که در نمایشگاه حضور می‌یایند ارتباط بگیرید و با آنها قرار مذاکره بگذاريد.

مهم‌ترین ویژگی این سایت البته افتخاری است که با صدای بلند اعلام کرده و آن همراهی صدها روزنامه‌نگار و نشریه در این نمایشگاه است. آنها به رسانه‌های تخصصی بسیار بها داده‌اند وآن را پایه رشد و توسعه ارتباطات درون گروهی صنعت گردشگری در مقیاس جهانی می‌دانند.

حال به کشور خودمان برگردیم. به راستی آیا سایت این نمایشگاه چنین قابلیت‌هایی دارد؟ چقدر به مطبوعات تخصصی برای مشارکت در نمایشگاه گردشگری و اساسا هر نمایشگاه دیگری که در تهران برگزارمی‌شود بها می‌دهیم؟ آن قدر که فروش غرفه و سالن به بهای مختلف و سرسام‌آور برای برگزارکنندگان نمایشگاه مهم است آیا ارتقا فرهنگی و مشارکت گسترده نشریات و مطبوعات در نقد و بررسی رویدادهای سفر هم مهم بوده است؟

با توجه به این که ما در عصر فناوری ارتباطات و اطلاعات به سر می‌بریم چرا نباید یک خبرنامه آنلاین لحظه به لحظه اخبار و گزارش‌ها در قالبی نوآورانه انتشار دهد؟

نیاز است تا برگزارکنندگان در دوره‌های آتی نسبت به هرچه حرفه‌ای‌تر برگزارکردن چنین نمایشگاه‌هایی اقدام کنند. روش‌های برگزاری نمایشگاه و رویدادهای فرهنگی به نسبت آن چه ما در جهان پیرامون می‌بینیم فاصله بسیار دارد.

 

حمید کشایی

مدیرعامل گروه هتل‌های کوثر:

بازدیدکننده عام که هدف اصلی ما بودند نداشتیم

گروه هتل‌های کوثر با هدف جذب بازارهای بیشتر و معرفی مجموعه و امکانات آن و ارتباط بیشتر با مردم در این نمایشگاه شرکت کرده بود ولی متاسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح و اصولی از سوی متولیان امر نمایشگاه، این هدف محقق نشد. نه تنها درمورد گروه هتل‌های کوثر، بلکه اکثر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه از اینکه امسال فقط اصحاب صنعت گردشگری از نمایشگاه دیدن کردند، شکایت داشتند. بازدیدکنندگان ما امسال فقط همکاران ما بودند و ما بازدیدکننده از مردم عادی که هدف اصلی ما بودند نداشتیم. علت این امر عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغات بوده است. متاسفانه هیچ اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی از سوی سازمان صدا و سیما برای معرفی نمایشگاه به مردم صورت نگرفت. شخص من، هر شب در ساعت‌های مختلف، تمام شبکه‌های صدا و سیما را کنترل می‌کردم و حتی یک دقیقه تبلیغ در ارتباط با این موضوع برای آگاه‌سازی مردم وجود نداشت. این غفلت اگر از سوی متولیان برگزاری نمایشگاه بود و یا از سوی سازمان صدا و سیما، به هر حال با توجه به هزینه‌های زیادی که برای حضور در نمایشگاه شده بود، یک لطمه اقتصادی برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه به ویژه گروه‌های هتلی بود. همکاران ما که امسال برای بازدید از نمایشگاه فیتور به اسپانیا رفته بودند بیان می‌داشتند که در تمام بیلبوردهای سطح شهر، در رسانه‌ها، در مطبوعات، حتی توسط مقامات برای دعوت مردم به بازدید از نمایشگاه گردشگری تبلیغ شده بود. آیا اینگونه قرار است صنعت گردشگری جایگزین صنعت نفت شود. گروه هتل‌های کوثر و همکاران ما در این حوزه، تصمیم داریم اگر برای سال آینده توسط متولیان برگزاری نمایشگاه، تدبیری برای این موضوع اندیشیده نشود هیچ کدام از شرکت‌های هتلی در نمایشگاه شرکت نکنیم.

 

عبدالحمید حمیدی

ریاست جامعه هتلداران کردستان:

در مجموع نمایشگاه امسال مفید بود

سال گذشته جامعه هتلداران با هدف معرفی هتل‌های استان کردستان به مردم در نمایشگاه حضور داشت، پکیج‌هایی آماده شده بود و کلیه هتل‌ها اعم از میهمانپذیر و یک ستاره با قیمت‌هایشان در این پکیج‌ها معرفی شده بود اما به دلایل مختلف از جمله جانمایی نامناسب غرفه نتیجه دلخواهی کسب نکرد به همین دلیل هیئت مدیره جامعه هتلداران امسال برای شرکت در نمایشگاه رضایت نداد.

امسال هتل شادی در نمایشگاه حضور داشت و برای این هتل که اولین تجربه حضور در نمایشگاه را داشت نمایشگاه راضی‌کننده بود و با استقبال مردم و آژانس‌های مسافرتی مواجه شدیم. ضمن اینکه در کنار معرفی هتل به معرفی استان کردستان و قابلیت‌های گردشگری و پتانسیل‌های منطقه نیز پرداختیم و در مجموع فکر می‌کنم نمایشگاه امسال برای معرفی استان کردستان و گروه هتل‌های شادی مفید بود.

 

شهرام فشمی

مسئول بازاریابی شرکت تله‌کابین توچال:

جانمایی غرفه خوب نبود، دستاورد چندانی نداشتیم

هدف مجموعه تفریحی توچال از حضور در نمایشگاه، معرفی خدمات جدید و تغییرات ایجاد شده در مجموعه به مردم و تعامل با سایر همکاران در این حوزه بود. سال گذشته شرکت تله‌کابین رامسر و لاهیجان نیز در نمایشگاه حضور داشتند اما امسال تنها مجموعه تفریحی ما بودیم. از لحاظ آشنایی با تکنولوژی روز نمایشگاه تهران برای ما هیچ کارکردی ندارد حضور ما بیشتر برای معرفی توانمندی‌های شرکت و منطقه توچال به مردم است.

در حوزه اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف عمل شد. من حتی یک تیزر تبلیغاتی در سطح شهر و یا در صداوسیما برای اطلاع‌رسانی به عامه مردم ندیدم. حتی در نشریات تخصصی نیز جز نشریه "هتل" هیچ تبلیغی ندیدم. به علت اطلاع‌رسانی ضعیف نمایشگاه امسال برای ما دستاورد چندانی نداشت. از جانمایی غرفه در بین هتل‌ها راضی نبودیم، سال گذشته نیز جانمایی غرفه در محل خوبی نبود و سرمایه‌گذاری انجام شده دستاوردی برایمان نداشت اما چون حضور شرکت توچال در نمایشگاه تکلیف است امسال هم شرکت کردیم.  

 

عباس قاسمی

مدیرعامل شرکت مبلمان پاندا:

نسبت به سال گذشته بهتر بود

ظواهر نشان می‌داد علیرغم نمایشگاه هتلداری مشهد که هر سال از کیفیت آن کاسته می‌شود ولی نمایشگاه تهران نسبت به سال گذشته بهتر بود. 

اغلب افرادی که ما اینجا ملاقات می‌کنیم کسانی هستند که هر سال به خاطر علاقه شخصی‌شان به نمایشگاه می‌آیند و تقریبا همه آشنا هستند. شرکت نمایشگاهی باید سعی در جذب مخاطب جدید و متخصص بیشتری کند. شرکت مبلمان پاندا هر ساله در نمایشگاه‌های سطح کشور شرکت می‌کرد اما در سال آینده دیگر در هیچ نمایشگاه گردشگری در سطح کشور به علت کیفیت پایین آنها شرکت نخواهد کرد و فقط در نمایشگاه گردشگری تهران آن هم فقط به خاطر مرکز بودن و گستردگی آن حضور خواهیم کرد.

 

مسعود یاوری

مدیرفروش گروه صنعتی صاعدی:

از جانمایی غرفه راضی نیستیم

گروه صنعتی صاعدی از حضور در نمایشگاه نسبت به سال گذشته رضایت بیشتری دارد،  امسال بازدیدکننده‌های متخصص بیشتری داشتیم که منجر به قراردادهای فروش نیز شد اما از جانمایی غرفه خیلی راضی نبودیم.

 

رضا کاکاسلطانی

استاد رشته هتلداری:

نیازمند استفاده از تجربه موفق سایر کشورها هستیم

نمایشگاه خوبی بود، همچنین برای دانشجویان فرصت مناسبی بود تا با آخرین تغییرات در هتل‌ها و آژانس‌ها آشنا شوند.

به نظر می‌رسد ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی در دهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته، انتقاد مهم و مشترک تمامی فعالین این حوزه و شرکت کنندگان در نمایشگاه است. پیش از برپایی نمایشگاه، رحمانی موحد در پاسخ به خبرگزاری مهر، مبنی بر تبلیغات محیطی نمایشگاه گفته بود: تا حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد رشد در تعداد بیلبوردهای شهر داشتیم. ۹ بیلبورد در شهر فعال است، ۵۰۰ هزار پیامک به فعالان گردشگری ارسال شده، تعدادی پوستر توزیع و حضورمان در سایت‌ها مشهود است. اما باید پرسید آیا ۹ ببیلبورد برای اطلاع‌رسانی شهروندان شهر تهران بزرگ کافی می‌باشد؟ و این ۵۰۰ هزار پیامک به کدام فعالین گردشگری ارسال شده است؟

سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در مسیر درستی قرار گرفته است، اما همچنان نیازمند برنامه‌ریزی، توسعه، آموزش و استفاده از تجربه موفق سایر کشورها در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری می‌باشد.