امروز شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۷
چالش همیشگی قیمت در نوروز

 

گیتی کیانی- اولویت‌بندی عناصر آمیزه بازاریابی در اغلب پژوهش‌ها نشان می‌دهد که قیمت، دارای بالاترین اولویت از دیدگاه مدیران هتل‌ها و مشتریان است. نکته مهم اینکه اختلاف عامل قیمت نسبت به سایر عناصر آمیزه بازاریابی نیز نسبتا زیاد است. به نظر می‌رسد تقاضا برای اقامت در هتل نسبت به قیمت بسیار حساس است. در حالیکه حتی در ایام نوروز نیز شاهد ظرفیت خالی اتاق‌های هتل‌ها در کشور هستیم، مردم اقامت در خانه مسافرها و مدارس را با حداقل امکانات ترجیح می‌دهند و همگی از قیمت بالای هتل‌ها در ایران شکایت دارند. همچنین بارها شاهد بودیم هزینه سفر به کشورهای همسایه از سفرهای داخلی کشور ارزان‌تر است. با این وجود آیا تعطیلات نوروز امسال باز هم شاهد افزایش بی‌رویه قیمت هتل‌ها  و خالی ماندن اتاق‌ها خواهیم بود؟ چه عواملی منجر به این هزینه‌های بالای اقامت در هتل‌ها می‌شود؟ و آیا آزادسازی نرخ هتل‌ها منجر به افزایش بیشتر قیمت‌ها نخواهد شد؟

 

در تمام دنیا نرخ‌گذاری در صنعت گردشگری

بر اساس عرضه و تقاضاست

مسیح اله صفا، رئیس جامعه هتلداران کیش در پاسخ به این سئوالات به نشریه "هتل" بیان داشت: در کیش نمی‌شود که قیمت‌ها افزایش پیدا نکند. به این دلیل که ۸۰ درصد هتل‌ها در کیش اتاق‌هایشان را گارانتی سالیانه به آژانس‌های مسافرتی داده‌اند، مدیران آژانس‌ها نیز در طول سال زمان‌هایی مجبور می‌شوند برای فروش تورهایشان قیمت‌ها را بسیار کاهش دهند، بنابراین در تعطیلات نوروز برای جبران خسارت دیگر ایام سال قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. ولی سود این افزایش قیمت برای آژانس‌داران است. وی اضافه کرد: اما من از مدیران هتل‌های کیش درخواست کردم قیمت اتاق‌هایی که در اختیار خودشان است، را افزایش ندهند و ۱۵ روز ایام نوروز را فدای ۳۶۵ روز سال نکنند که به دلیل گرانی مسافر دیگر به کیش سفر نکند، و اگر هم افزایش می‌دهند پس حتما خدماتی اضافه برای میهمانان ارائه دهند.

رئیس جامعه هتلداران کیش همچنین توضیح داد: به طور کلی قیمت هتل‌های کیش به نسبت خدماتی که ارائه می‌دهند بالا نیست. گردشگری کالایی لوکس است و نرخ‌گذاری در صنعت گردشگری در تمام دنیا بر اساس عرضه، تقاضا، و خدمات تعیین می‌شود و بر همین اساس در تعطیلات نوروز هرچه قدر هم قیمت‌ها بالا باشد ظرفیت هتل‌های کیش پر می‌شود.

صفا همچنین با آزادسازی نرخ هتل‌ها به صورت بی‌رویه موافق نیست و معتقد است با افزایش بی‌رویه نرخ، مالک هتل خود ضرر خواهد کرد چون این کار باعث کم شدن تقاضا می‌شود.  به اعتقاد وی آزادسازی نرخ هتل‌ها باید زیر نظر تشکل‌ها باشد و این تشکل‌های صنفی گردشگری باید اختیار لازم را برای برخورد با هتلدار متخلف دارا باشند.  

 

قیمت هتل‌ها بالا نیست، مردم قدرت خرید ندارند

کریم رسول زاده، رئیس جامعه هتلداران استان آذربایجان شرقی نیز در مصاحبه با "هتل" بیان داشت: هتل‌های استان آذربایجان شرقی در ایام نوروز افزایش نرخ نخواهند داشت به دلیل آنکه در دو سال اخیر ظرفیت هتل‌های این استان در ایام نوروز پر نشده است. وی خالی ماندن اتاق‌های هتل در این استان را ناشی از عدم قدرت خرید مردم می‌داند نه قیمت بالای هتل‌ها. وی معتقد است؛ قیمت هتل‌ها در استان آذربایجان شرقی به نسبت کیفیت و خدماتی که ارائه می‌دهند در مقایسه با دیگر کشورها بسیار هم مناسب است، اگر هم مردم در مدارس اقامت می‌کنند و یا در گوشه پارک‌ها چادر برپا می‌کنند به دلیل فرهنگ ارزان خرید کردن است.

رسول‌زاده گفت: اگر مردم قیمت میهمانپذیرها و هتل‌های یک ستاره و دو ستاره را با قیمت اقامت در خانه‌مسافرها و مدارس مقایسه کنند می‌بینند که قیمت‌ها تقریبا یکسان هستند با این تفاوت که هتل‌ها خدمات بسیار بهتری ارائه می‌دهند.  

 

علت استفاده مردم از اماكن اقامتى غير مجاز

برداشت نادرست است

محمدقانعی، رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی نیز هزینه اقامت در شهر مشهد را مناسب می‌داند و می‌گوید: نرخ هتل‌ها در این شهر نسبت به ميانگين کشورى ٣٠ درصد‏ پايين‌تر است و به لحاظ كيفيت در شرايط بسيار مطلوبى قرار دارد. وی علت استفاده مردم از اماكن اقامتى غير مجاز و خانه‌های استیجاری را به دليل برداشت نادرست و عدم اگاهى از خطرات اين گونه اماكن می‌داند و معتقد است؛ این گونه اماکن اقامتی به هيچ وجه ارزان‌تر نيست و حتى با تبعات ناپيدا و پنهانى كه دارند از جمله موارد بهداشتى و ايمنى و امنيتى خيلى گران‌تر هم تمام مي‌شوند. ضمن اينكه هتل‌هاى استان با تنوع فوق‌العاده و پراكندگى مناسب هر نوع سليقه‌اى را پوشش مي‌دهند.