امروز یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۳ جولای ۲۰۱۷
میهمان‌نوازی کنیم

رقیه خدابنده- «اغلب مردم گردشگری را یک حرفه اقتصادی و تجاری تصور می‌کنند این در حالی است که گردشگری بسیار فراتر از اقتصاد بوده و عرصه و میدانی از فرهنگ، میراث گذشتگان، مذهب، تاریخ و... را در برمی‌گیرد. جهانگردی گذر در جهان کنونی بدون در نظر گرفتن مرزها طی زمان است. جهانگردی هدایت‌کننده بشر امروز به فضایی است که ما از آن به عنوان دهکده جهانی یاد می‌کنیم. دهکده‌ای که مردم آن با ملیت‌های مختلف، بدون محدودیت ارتباط داشته و با یکدیگر دیدار می‌کنند.»

اینها بخشی از صحبت‌های پروفسور جعفر جعفری، استاد بزرگ و نام آشنای صنعت گردشگری جهان است که در گفتگو با دکتر فرید جواهرزاده(در ماهنامه تشریفات) بیان شده است. در ادامه خالی از لطف نیست مروری بر مطالب مطرح شده در این مصاحبه داشته باشیم.   

 

نیروی انسانی اساس صنعت گردشگری است

پروفسور جعفری در این گفتگو نیروی انسانی را پایه و اساس رشد و توسعه صنعت گردشگری عنوان نموده و می‌گوید: «رشد گردشگری فقط امکانات، هتل، رستوران و حمل و نقل و ... نیست؛ توریسم اجزا و بخش‌های گوناگونی مانند اسکان‌، غذا‌، اوقات فراغت و ... دارد که وابستگی گروه‌ها و پیوند آنها مهم است و نباید آنها جداگانه دیده شوند. توریسم صنعتی است که تمام احتیاجات مسافر را پاسخ می‌دهد و هیچکدام از اجزا و گروه‌های توریسم مهمتر از اجرا و گروه‌های دیگر نیست.»

وی با بیان اینکه طی سالیان گذشته در صنعت گردشگری ایران اتفاقات خوبی رخ داده اما کافی نیست، به فعالان حوزه توریسم کشور توصیه می‌کند: «می‌بایست حرفه‌ای باشند، بیشتر مردم‌داری داشته باشند، چند زبانه و چند فرهنگی باشند، به تمام عقاید احترام بگذارند و فهم جغرافیایی داشته باشند و فرهنگ‌های دیگر را بشناسند. حس جهانی و دنیایی بودن داشته باشند و شهروند جهانی باشند و با این تفکر و عملکرد می‌توانند گردشگران را راضی کنند.»

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: «در یک کلام؛ در زمینه گردشگری کشور می‌بایست مدیرانی کاردان و حرفه‌ای در این صنعت روی کار باشند. من به شخصه منابع انسانی را رکن اصلی توسعه صنعت گردشگری می‌دانم.»

 

فرهنگ خود را بشناسید

این پیشکسوت صنعت توریسم همچنین توصیه دیگری نیز به فعالان توریسم دارد؛ او با بیان اینکه توریست خارجی به ما به عنوان سفیر ایران در کشور خودمان نگاه می‌کند، می‌گوید: «فعالان توریسم می‌بایست فرهنگ خود را بشناسند. فعالان توریسم باید توجه داشته باشند هیچ فرهنگی برتر از فرهنگ دیگر نیست و در واقعیت نمی‌توان فرهنگ‌ها را رتبه‌بندی کرد. فعالان توریسم در سطوح میانی و بالایی نیاز است که درباره سیاستگذاری‌ها‌، بازرگانی‌، توسعه شهری و... شناخت و آگاهی داشته باشند و بتوانند نیازها و خواسته‌های توریسم را در آینده پیش‌بینی کنند.»

 

به نیازهای خاص هر گروه توجه کنید

استاد بزرگ گردشگری در خصوص بالا بردن سطح کیفی فعالیت‌های علمی در حوزه گردشگری پیشنهاد می‌دهد: «خطاب به دانشجویان این رشته بارها گفته‌ام که شما یک سفر هزار کیلومتری را در قدم اول آغاز کرده‌اید و باید آینده را بسازید؛ آینده توریسم‌ را شکوفا کنید و به مقصد برسید. دوستان خارجی داشته باشید؛ فیلم‌های خارجی کشورهایی را که بازار ما در توریسم هستند، ببینید و دوره‌هایی را در هتل‌هایی که میهمانان خارجی دارند، بگذارنید و اگر امکان داشت مدتی را در یک کشور خارجی برای فعالیت در حوزه توریسم برنامه‌ریزی کنید.» وی همچنین اضافه می‌کند: «به دانشجویان و علاقمندان حوزه توریسم اکیدا توصیه می‌کنم تا درس‌های علوم اجتماعی را بیشتر بگذرانند و به نیازهای خاص هر گروه از توریست‌ها، از فرهنگ‌ها و کشورهای گوناگون توجه کنند.»

 

زبان چینی زبان غالب توریسم جهان شده

او بر لزوم توجه بر گردشگران چینی به عنوان یک بازار هدف تاکید می‌کند: «از آنجا که در سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیون نفر از چین به کشورهای دیگر رفتند؛ باید در فردای توریسم، چینی‌ها را مورد توجه قرار داد و سرویس‌های خاص مورد انتظار آنان را در نظر گرفت. باید بپذیریم که زبان چینی یک زبان غالب در توریسم جهان شده است و دانشجویان باید به یادگیری این زبان همت گمارند.»

 

تئوری و عمل با هم

پروفسور جعفری در ادامه صحبت‌های خود دانشگاه‌ها را نیازمند به هر دو بخش تئوری و عمل در جهانگردی دانسته و بیان می‌کند: «دانشگاه‌ها بایستی میهمان‌نوازی را چه به عنوان یک درس و رشته آموزشی، و چه به عنوان یک هنر و ویژگی شخصیتی ارایه نمایند.» وی با اذعان به اینکه این مهم بسیار سخت و دشوار است، می‌گوید: «دانشگاه‌ها به وجود استادانی نیاز دارند که بتوانند در کنار دانش خود تجربه کاربردی لازم را در عرصه گردشگری (جهانگردی و هتلداری) داشته باشند و این تجربیات را به نحو مناسبی به دانشجویان خود منتقل نمایند. مسلما این انتقال تجربه و دانش بایستی تواما و با توجه به تمامی بخش‌های مرتبط و با توجه به نیازهای روز صورت بگیرد.»

 

حرف آخر

پروفسور جعفری در خاتمه می‌گوید: «در جهانی که به قول سعدی: "بنی‌آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند..." همه در برابر هم یکسان بوده و برتری خاصی ندارند و با تمام نژادها و مسلک‌ها و ادیان الهی می‌توانند از تجربه شیرین جهانگردی برخوردار شوند. در این دهکده جهانی بایستی چه در مقام میزبان و چه در مقام میهمان در کنار یکدیگر زندگی کنیم و به یکدیگر آموزش دهیم و از یکدیگر بیاموزیم و به طور خلاصه میهمان‌نوازی کنیم. توریسم و جهانگردی به مردم اجازه می‌دهد تا با چشمان خویش نظاره‌گر زیبایی‌های آفرینش باشند. برای انجام گردشگری داشتن هم‌افزایی و دوستی با مردم دنیا بسیار مهم و حیاتی است. در یک کلام بهترین سوغات سفر همدلی است.»